Airbus A380 v Praze
převzato z:novinky.cz
V neděli v 9:15 - 2.10.2011 přiletělo na Ruzyni největší dopravní letadlo současnosti, Airbus A380. V Česku se objevuje poprvé a představí jej letecká společnost Lufthansa.
Diváci, kterých k pražskému letišti podle odhadu ČTK dorazily tisícovky, mohli letoun obdivovat při manévrování nad plochou, včetně závěrečného zhruba dvacetiminutového obkroužení letiště.
Airbus A380 společnosti Lufthansa přistál v Praze na Ruzyni.
Diváci mohli letoun obdivovat při manévrování nad plochou.
Airbus A380 přistál na pražském letišti v Ruzyni.
Pobude tu zatím asi jen dvě hodiny, ale má odstartovat příchod velkých letadel do Česka. Na jejich příjem se intenzivně připravuje pražské ruzyňské letiště, které kvůli tomu zvyšuje své odbavovací kapacity. V budoucnu bude schopné běžně odbavit cestující čtyřmotorových Airbusů A340-600, nebo největších Boeingů B747-8 či o něco menších B777-300, řekla mluvčí Letiště Praha Michaela Lagronová. Pražské letiště navštíví u příležitosti 45. výročí působení společnosti Lufthansa v Česku.
Kabina Airbusu A380
Marketingová fotografie Airbusu A380 společnosti Lufthansa
Interiér Airbusu A380
Interiér Airbusu A380, který přistál v neděli na pražské letiště v Ruzyni.
Letiště kvůli přijímání obřích letounů nechalo zmodernizovat nástupní tunely celkem u tří letadlových stání za zhruba 177 milionů korun. Jednoduché nástupní mosty letiště rozšíří na dvojité, což umožní odbavovat výrazně větší letadla s rozpětím křídel do 65 metrů, uvedla Lagronová. Výstavba nových tubusů s pracovištěm letištní kontroly a další nezbytnou infrastrukturou by podle letiště měla být dokončena do února příštího roku.
Pravidelné přílety větších strojů budou finančně výhodnější i pro státní podnik Řízení letového provozu (ŘLP). "Systém letových poplatků je zkonstruován způsobem, kdy jsou pro nás nepochybně výhodnější lepší letadla," řekl generální ředitel ŘLP Jan Klas. Výše poplatku za navigační služby a navádění letadel na přistání je vázáno na hmotnost těchto strojů. Pro letového dispečera je přitom v zásadě stejně pracné navádět obří letadlo jako běžně velký letoun, doplnil Klas.
V budoucnu bude pražské letiště schopné běžně odbavit cestující čtyřmotorových Airbusů A340-600, nebo největších Boeingů B747-8 či o něco menších B777-300.
Diváci mohli letoun obdivovat při manévrování nad plochou, včetně závěrečného zhruba dvacetiminutového obkroužení letiště.
Z pohledu bezpečnosti jsou velká letadla rovněž výhodnější. Pokud se stejný počet cestujících přepravuje menšími stroji, znamená to větší počet pohybů v letovém prostoru a tím větší riziko kontaktu ve vzduchu, řekl Klas. Letecké společnosti ovšem zpravidla plánují své linky tak, aby mohly zákazníkům poskytnout širší výběr odletových časů. Většinou tak nabízejí na jedné trase více letů menšími letadly.
Airbus A380 přistál v neděli na letišti v Praze.
___________________________________________________________
Airbus A380 je schopen přepravit maximálně 880 pasažérů. Rozpětí křídel tohoto stroje je téměř 80 metrů, dlouhý je 73 metrů. Nejběžnějším letadlem na pražském letišti je v současnosti Arbus A320. Tento letoun má rozpětí křídel 34 metrů, délku trupu 37,5 metru a pojme 180 cestujících.
___________________________________________________________