Fiat Bravo_
Fiat Bravo
převzato z:magazin.auto.cz
Tak tohle je můj tajný sen...
V roce 1995 uvedl Fiat modely s označením Bravo a Brava, které v roce 1996 získaly titul Evropské auto roku. Tato dvojice utočila na zákazníky především svým líbivým designem, ale svým majitelům přidělávala starosti svou nespolehlivostí z počátku výroby. Model Stilo nastoupil v roce 2001 s poněkud strohým hranatým designem, který zákazníky příliš nezaujal a k obchodním úspěchům bohužel nepřispělo ani lepší dílenské zpracování než u předchůdce.
Od loňského roku Fiat zastupuje v nižší střední třídě nové Bravo nabízené dosud pouze v jediné karosářské variantě, kterou je pětidveřový hatchback. Jeho vnější vzhled přitahuje zaslouženě pozornost.
Design
Vzhled karoserie modelu Bravo navazuje na menší a o pár měsíců starší Grande Punto, ale díky většímu rozvoru a celkovým vnějším rozměrům jsou linie pětidveřového hatchbacku mnohem elegantnější a o poznání rafinovanější. Příď svým designem připomíná modely prémiové značky Maserati a na výrazné, ale ne agresivní hlavní světlomety navazují hladké přední blatníky a kapota motoru. Čelní sklo má sklon téměř jako u sportovního vozu. Na něj navazuje mírně klenutá střecha. Na bocích jsou pouze ve spodní části dveří a nad klikami dveří lehce naznačeny prolisy. Bokům dominuje především tvar oken, která jsou poměrně nízká. Na zádi zaujmou zadní světlomety a rozměrný znak uprostřed výklopného víka, po jehož stisknutí se víko odjistí a může být otevřeno. Testovaný model byl vybaven za příplatek montovanými bočními prahovými lištami, zadním spoilerem a sedmnáctipalcovými litými koly, což jsou prvky podtrhující sportovní image nového Brava.
Uvnitř
Vnitřnímu prostoru Fiatu dominuje přátelský design, který se promítl do tvarů palubní desky. Interiér stejně jako karoserie vyvolává sportovní atmosféru. Zásluhu na tom mají kruhové přístroje, natočení středového panelu k řidiči, ale i vysoká spodní linie oken. Testovaný automobil ve výbavě Emotion měl jako součást standardní výbavy sportovní volant, hlavici řadicí páky a madlo ruční brzdy v kůži. V interiéru jsou použity v hojné míře měkčené plasty a jeho dílenské zpracování je na vysoké úrovni.
Usadit se za volantem může být napoprvé problém, protože je potřeba si zvyknout na špatný výhled malými okny. Přední sedadla jsou komfortní a nabízejí dostatečné boční vedení i při rychlejších průjezdech zatáčkami. Přes mírně klesající linii střechy si na nedostatek prostoru rozhodně nemohou stěžovat ani cestující na zadních sedadlech, pouze již zmiňovaná vyšší linie bočních oken, společně s příplatkovým zatmavením zadních bočních oken a zadního okna může negativně ovlivnit vnímání vnitřního prostoru.
Podstatnou informací je i objem zavazadlového prostoru, který činí u hatchbacků nadprůměrných 400 l. Tento objem se může zvětšit až na 1175 l. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 60:40, po sklopení nevzniká schod, ale opěradlo tvoří nakloněnou rovinu, která má tendenci k rozdílnému úhlu na pravé a levé straně.
Pohonná jednotka
První Fiat Bravo s motorem 1.4 T-Jet jsme měli k redakčnímu testu k dispozici koncem loňského roku, tehdy se jednalo o nejsilnější verzi s výkonem 110 kW (150 k). Nyní se pětidveřový hatchback představil se slabším a o poznání dostupnějším nastavením, v němž přeplňovaný čtyřválec poskytuje výkon 88 kW (120 k) při 5000 ot./min. a točivý moment 206 Nm při 2000 ot./min. O přenos síly ke kolům přední nápravy se i tady stará šestistupňová manuální převodovka.
I ve verzi s 88 kW posiluje turbodmychadlo objemově malý motor prakticky od volnoběhu. Již ve 2000 ot./min.je k dostání maximum točivého momentu. Pod pedálem je cítit dostatek síly pro předjíždění bez řazení. I když 88 kW není tolik jako 110 kW, uděluje motor s plochou vnější momentovou charakteristikou autu výbornou dynamiku, umožňující sportovní jízdu, rychlé přesuny po dálnici a bezpečné předjíždění.
Stejně jako příbuzný s výšším výkonem i toto provedení se může pochlubit kvalitním zvukovým projevem, který se spustí po prudkém sešlápnutí plynového pedálu. Při nízkých otáčkách je motor prakticky neslyšitelný, až ve vyšších otáčkách o sobě dává vědět příjemným sytým hlasem a řidič má pocit, že nesedí za volantem rodinného hatchbacku, ale spíše ve sportovním voze.Vzhledem k nabízené dynamice jízdy nejsou nijak tragické ani údaje o spotřebě paliva, která se při ustálené rychlosti 90 km/h, kdy motor dosahuje 2000 ot./min. pohybuje na hodnotě 5,6 l. V rychlosti 110 km/h při 2500 ot./min. je spotřeba 7,1 l a v rychlosti 130 km/h při 3000 ot./min. je spotřeba 8,2 l. Během testu bylo Bravo používáno pro jízdy po Praze a jejím přilehlém okolí, ale také pro cestu z Prahy do Zlína a zpět. Po týdnu využívání služeb elegantního pětidveřového hatchbacku hlásil palubní počítač průměrnou spotřebu 8,5 l na 100 km a námi ujetou vzdálenost 897 km.
Testované Bravo bylo vybaveno příplatkovými sedmnáctipalcovými koly, která nejsou právě tou nejvhodnější volbou na rozbité české silnice. Podvozek rozhodně nenabízí plavnou houpavou jízdu, ale zajišťuje suverénní držení stopy v zatáčkách, minimalizuje náklony a udržuje ve spojení s příznivým aerodynamickým tvarem automobil stabilní ve vysokých rychlostech.
Volba srdce i rozumu
Fiat Bravo s motorem 1.4 T-Jet o výkonu 88 kW sice nenabídne tak adrenalinové zážitky jako jeho výkonnější verze. Na druhou stranu svého majitele nezruinuje častými návštěvami benzinových stanic a stále disponuje dostatečnou chutí do života, díky níž si hatchback poradí i s vozy s vyšším objemem motorů. Bravo v provedení Emotion má bohatou základní výbavu za rozumnou cenu. Jestliže vám nejde o absolutní minimalizaci ceny, příplatek 35 tisíc proti atmosférické jedna čtyřce vřele doporučujeme.
První cena vozu | 339.900,- Kč (Bravo Active, 1.4 16V 66kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 424.900,- Kč (bravo Dynamic, 1.4 T-Jet 16V 88kW) |
Základní cena testovaného vozu | 479.900,- Kč (Bravo Emotion, 1.4 T-Jet 16V 88kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 529.900,- Kč (Bravo Emotion, 1.4 T-Jet 16V 88kW) |
Plusy
- Motor s výkonovou rezervou a přiměřenou spotřebou
- Straktivní design
- Prostorný interiér
- Velký zavazadlový prostor
- Vysoká úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti
- Robustní konstrukce
- Sympatická cenová politika
Minusy
- Nízký komfort odpružení
- Špatný výhled dozadu a do stran
- Příliš účinný posilovač řízení