Autoškolské mýty a pověry
převzato:autoskola-pospisil-brno.cz
Muži jsou lepší řidiči.
Platí to jen částečně. Muži mají nesporně lepší prostorovou orientaci /lépe manévrují s autem resp. jde jim lépe parkování a couvání/. Lépe také řeší stresové situace. Obojí je dáno genetickou výbavou, což ženy nerady přiznávají. Do výbavy mužů patří také agresivita a to je problém! Ženy jezdí defenzivněji a proto mají statisticky /při stejném počtu najetých km/ méně nehod. Celkově lze říci, že děvčata mohou řídit stejně dobře jako kluci /což velmi často dokazují/. Jak říkají na západě: good driver a nebo bad driver. Může být jen dobrý a nebo špatný řidič.
V autoškole se nemůžete naučit jezdit tak, abyste mohli samostatně řídit auto.
Nemyslím si to. Pokud bude autoškola dobrá a absolvujete předepsaných 28 hodin výcviku /event. pár jízd navíc/ a hlavně, učitel vám nebude pořád stát na pedálech a napovídat /budete řídit samostatně/, můžete se s čerstvým řidičákem pustit i sami na silnici /netvrdím, že zrovna přes nejrušnější křižovatku ve městě/. Samozřejmě to neplatí pro všechny. U některých to jde hůř, u některých pomaleji. Znáte to – Někdo se nenaučí řídit vůbec.
Pro jízdu ve městě je rozhodující znát teorii.
Není to tak úplně pravda. Každý řidič musí být dobře teoreticky vybaven, ale horší je, když nemáte potřebnou techniku řízení. Viděl jsem množství nehod zaviněných nesprávným způsobem řízení. Například rozjezd do hlavní silnice je strašák začínajících řidičů. Špatná technika a s tím související prodleva je příčinou mnoha nebezpečných situací.
Rozjezd do kopce je možný jen z ruční brzdou.
Není to pravda. Musíte se naučit obojí, ale rozjezd do kopce bez ruční brzdy je hlavní předpoklad plynulé jízdy po městě. A dá se to naučit i během výcviku v autoškole. Chce to jen dobrou vůli ze strany učitele, protože se přece jen trochu ničí spojka. Naučte se dokonale rozjíždět nejen na rovině, protože rozjezdy jsou nejdůležitější část výcviku. Věřte mi.
Při rozjezdu do svahu nesmí auto couvnout.
Kdepak! Souvisí to s předchozí problematikou. Auto necouvne jen při použití ruční brzdy. Při rozjezdu bez ručky /s tzv. přešlápnutím/ auto vždy trochu sklouzne. Jde o to, omezit pohyb vzad na minimum. Podívejte se na dobré řidiče, jak se rozjíždějí do kopce – vždy se jim auto trochu „zhoupne“. Rozjezd do kopce s tím, že stojíte na brzdě, zvedáte spojku do záběru a až pak přidáváte plyn, je nepraktický nesmysl a vždycky končí tak, že pomáhá se spojkou učitel.
Jízda na neutrál je nebezpečná.
Není. Jen musíte vědět, kdy si to můžete dovolit. Určitě ne z prudkého kopce a určitě ne, když je potřeba intenzivně brzdit. Brzdný účinek motoru je důležitý! Dojíždíte-li ale klidnou jízdou třeba k červené, proč ne? Když se naučíte dobře předvídat situaci, je jízda na neutrál elegantní, ekologická i ekonomická..
Pouštění /prokluzování/ volantu je nebezpečné.
Není to pravda. Je to elegantní a přirozený způsob řízení, Musí se ale dodržet dvě pravidla. Za prvé se musí ruce neustále dotýkat volantu /šustit po volantu/ a za druhé, volant se nesmí pouštět ve vysokých rychlostech. Vlastně jen když přehmatáváme a v zápětí pouštíme volant ze zatáčky – tj. v rychlostech do 30 km/hod.
Před křižovatkou vždy musíme podřazovat.
Nemusíme. Ke křižovatce /nebo k červené/ můžete dojet trojím způsobem. První je na neutrál – nejčastější způsob, druhý je na rychlost, kterou máte zařazenou a před zastavením jen zmáčknout spojku-nejjednodušší způsob. Třetí – nejsložitější je podřazování /zařazování nižších rychlostí, tzv. brzdění motorem/. Používá se při vyšších rychlostech /intenzivním zpomalování/ a nebo při procvičování řazení v autoškolách. Učitel by vám měl vysvětlit, kdy a kterou variantu je dobré použít.
Při řazení přeskočit rychlost /třeba ze čtverky na dvojku/ není možné.
Je to možné a docela často se praktikuje /zpravidla dvojka ze čtyřky/. Méně často je možné i přeskočit rychlost nahoru /třeba z jedničky trojka/. V obou případech je ale rozhodující rychlost vozidla. Nesmíte řadit např. dvojku ze čtyřky, když jedete padesátkou. Ale ve dvacítce už ano.
Musíte mít do zatáčky vždy zařazenou příslušnou rychlost, jinak to nejde.
Ale jde! Většinou se jedná o dvojku, kterou musí většina žáků před zatáčkou povinně řadit. Věřte, že až pojedete sami, budete zpočátku občas zapomínat zařadit. Není to žádná tragedie. Důležité je brzdit a řídit!! Rychlost můžete zařadit i dodatečně, po projetí zatáčky. Není to ideální varianta, ale rozhodně lepší, než řadit v zatáčce a někam vletět. Časem poznáte, jaký je brzda příjemný pedál a pokud ji nepustíte, tak všechno zvládnete – i v zatáčce.
Rozjet se dá pouze na jedničku.
I na dvojku. Dokonce i na trojku. Musí se ale delší dobu držet spojka a proto se dost ničí. Takže to nedělejte. Čas od času se vám ale stane, že zapomenete zařadit a rozjedete se na dvojku. Z toho si nic nedělejte, myslíte, že mě se to nestane? Pro párkrát to spojka vydrží.
Při rozjezdu se napřed pouští spojka do záběru a pak se přidá plyn.
Není to dobrá technika, zejména ne pro začátečníky. V některých autoškolách se preferuje, ale nakonec vždy pomáhá se spojkou učitel. Jak už bylo řečeno, hlavní motivací pro tento styl výuky je šetřit autíčko. A benzín. Jenže jednou, až pojedete sami, nastanou problémy. Učil jsem stovky začátečníků už s řidičákem /kondiční jízdy/ a většina měla potíže s rozjezdem. A rozjezd do kopce byl většinou neřešitelný. Takže trošku otáček ještě před záběrem spojky a bude se vám dařit.
Při zvedání spojky musí být pata levé nohy na podlaze.
Omyl. Záleží na velikosti nohy. Děvčata se prakticky vždy musí rozjíždět s patou ve vzduchu. Například při velikosti nohy č. 4 je rozjezd s patou na podlaze prakticky nemožný. Nenechte se zviklat tím, že spojka je údajně citlivější a při rozjezdu vesele zvedejte patu. Patu na podlaze ať mají kluci s tlapou od č. 10 nahoru. Uvidíte jak se budete čistě rozjíždět.
V lodičkách s podpatkem nelze řídit.
Nesmysl. Dovedete si představit, že byste se při každém nastupování a vystupování přezouvaly? A navíc se v podpatcích docela dobře řídí. Zkuste to. Když se ale v teniskách cítíte lépe, raději se přezouvejte.
Obě ruce musí být při řízení vždy na volantu.
Nemusí. Když řadíte, stejně musíte řídit jen jednou rukou. Když jedete po rovině a nečeká vás žádná složitá situace můžete si občas odložit ruku na řadící páku, není to nic nebezpečného. Dokonce se narovnáte i uvolníte.
Volant se drží pevně, abyste drželi přesný směr.
Je to opět nesmysl. Volant se drží vždy lehce /s výjimkou nouzových situací/. Čím lehčeji budete držet volant, tím přesnější budete mít stopu. Při vyšších rychlostech je svírání volantu doslova nebezpečné.
Při řízení nesmíte křížit ruce přes sebe.
Dost zakořeněná hloupost, kterou ještě někteří učitelé presentují jako bezpečný způsob ovládání volantu. Při ostrém odbočování musíte přehmatávat a to bez křížení rukou nelze. Posunování rukou od jedné ke druhé je hodně začátečnický způsob, a nesporně i nebezpečný.
Při řazení si počínejte svižně a po zařazení rychlosti vždy přidejte plyn.
Není to tak. Řaďte spíš rozvážněji /nejlépe ve dvou vteřinách/ a po zařazení ne vždy musíte hned přidat. Trochu rychleji si počínejte snad jen při řazení do kopce .
Z toho, co vám radím asi nebudou někteří moji kolegové moc nadšeni. Taky vím, že bych neměl prozrazovat svoje know-how za dlouhá léta praxe. Ale je mě líto těch, kteří přesto, že získali řidičák, řídí sotva průměrně, spíš bych řekl mizerně. A hodně často to nebývá jen jejich vina. Zkušenosti s majiteli čerstvých řidičáků mi dávají za pravdu.